Wat doet Albert Heijn tegen phishing?

Reputatie 4
  • 28 juni 2017
Het is een van de grootste vormen van internetfraude: phishing. Bij deze vorm van oplichting doen criminelen zich voor als een bepaald bedrijf, zodat ze persoonsgegevens of wachtwoorden kunnen achterhalen. Lukt dit, dan kunnen ze je vaak ongezien abonneren op bepaalde betaaldiensten of zelfs geld van je rekening halen. Ook zogenaamd uit naam van Albert Heijn worden nepacties verstuurd. We krijgen daarom vaak de vraag binnen: wat doet Albert Heijn om phishing tegen te gaan?

Zo herken je een nepbericht
Phishing berichten heb je in veel varianten. De nepberichten die zogenaamd namens Albert Heijn worden verstuurd, gaan vaak over acties waarmee geld of cadeaubonnen zijn te winnen. Het is belangrijk om te weten dat Albert Heijn nooit acties met geldprijzen organiseert en dus ook nooit e-mails met dit soort winacties verstuurt. Juist vanwege phishing kun je bij winacties die Albert Heijn zelf organiseert geen cadeaubonnen of zoiets als ‘shoptegoed’ winnen. Een aantal voorbeelden van nepberichten vind je op onze website. Bekijk ook onderstaande video als je meer wilt leren over het herkennen van phishing berichten.

Laadt de video niet? Accepteer dan de cookies door op het kruisje bovenaan de pagina te klikken en refresh je browser.
https://www.youtube.com/watch?v=qYCVxAkOG58

Wat doet Albert Heijn tegen phishing?
Bij Albert Heijn proberen we phishing op drie manieren te stoppen. Bovenstaande animatie is onderdeel van de eerste stap, namelijk dat we aan iedereen vertellen over wat phishing is en hoe je dit soort berichten kunt herkennen. Als iedereen de nepberichten zou herkennen, kan er namelijk ook geen fraude meer worden gepleegd. Waarschuwingen voor nieuwe phishing berichten plaatsen we daarom op de homepage van ah.nl, op onze eigen social kanalen en op www.ah.nl/nepacties. Ook in onze nieuwsbrief en in de Allerhande vertellen we je meer over phishing. Intern hebben we voor de klantenservice een uitgebreide Q&A opgesteld, zodat we klanten zo goed mogelijk kunnen helpen.

De tweede stap is de detectie van phishing berichten. We hebben een speciaal meldpunt voor phishing ingericht, zodat we het zo snel mogelijk met iedereen kunnen delen als een nieuw bericht in omloop is. Kom jij een phishing bericht tegen? Dan kun je dit bij ons meldpunt aangeven. Naast dat we dan meteen in actie komen om onze klanten te waarschuwen, gaat ook ons veiligheidsteam en ons juridische team aan de slag.

Het juridische team is grotendeels verantwoordelijk voor de derde stap. Dit team probeert de afzenders van nepberichten te achterhalen en af te dwingen dat zij stoppen met hun praktijken. Helaas is dit niet zo makkelijk. Veel van de afzenders zijn zogenoemde brievenbusfirma’s. Dit zijn organisaties die officieel gevestigd zijn in een bepaald land, terwijl ze eigenlijk vanuit een ander land werken. Hierdoor is het soms lastig de juiste (juridische) maatregelen te treffen, maar Albert Heijn probeert altijd de verantwoordelijken te achterhalen. En zit je door phishing aan een betaaldienst vast? Dan kunnen wij in samenwerking met telecomproviders ervoor zorgen dat dit abonnement wordt gestopt.

Samen tegen phishing
Ook de namen van andere bedrijven worden gebruikt in phishing mails. We waarschuwen elkaar dus ook zodra er een nepbericht in omloop is. Dit doen we omdat we merken dat oplichters steeds van andere bedrijven misbruik maken. Gebruiken ze bijvoorbeeld deze week een bericht met het logo en de huisstijl van Albert Heijn, dan verspreiden ze volgende week hetzelfde bericht in de opmaak van een andere supermarkt.

Kortom: het is altijd belangrijk dat je ook zelf alert blijft op nepberichten. Albert Heijn doet wat mogelijk is om phishing tegen te gaan, maar helemaal voorkomen kan nog niet. Kom jij een nepbericht tegen? Laat het ons met dit formulier dus vooral weten! En wil je meer lezen? Ga dan naar www.ah.nl/nepacties.

17 Reacties

Reputatie 3
Ook ik ontvang die heel erg veel.
Je kan die wel herkennen hoewel het er zeer veel op lijkt dat die van de AH afkomstig zijn.
Je kan het herkennen aan het adres dat AH gebruikt maar het blijft vervelend.

Ik denk dat ik per week wel een stuk of 10 AH phishing mails krijg. Ze komen in mijn ongewenst mailbox en ik verwijder ze gewoon. Ook van de hema of jumbo krijg ik regelmatig phishing mails ...🤔

Reputatie 4
Wat vervelend, @Margaretha en @willy13! Goed om te horen dat jullie er niet intrappen!

Reputatie 3
Vandaag weer zo'n mail ontvangen van dezelfde afzender

Ik krijg dergelijke mails ook om de haverklap; eerst verwijderde ik ze gewoon, maar tegenwoordig blokkeer ik de adressen van waar ze worden verzonden in mijn email programma en ik moet zeggen dat de stroom al aan het verminderen is.

Reputatie 3
Ook ik heb ze geblokkeerd maar het helpt niet veel.
Afgelopen week en ook deze week was het behoorlijk raak.
10 tot 12 mailtjes op een dag.
Maar het gaat niet enkel om AH mailtjes maar ook Lidl, Action, Jumbo en momenteel ook Weber.

Ja precies, het gaat om allerlei zg mailtjes van bedrijven. Ik blokkeer dagelijks een zooitje van die dingen en het wordt echt minder, maar ik neem ook aan dat ze steeds van andere fake adressen worden verstuurd, dus in die zin is het een beetje dweilen met de kraan open....Ik hoop echter dat de aanhouder uiteindelijk wint ( WIJ dan in dit geval he);)

Reputatie 4
Ik denk dat je gelijk hebt, @Winnetou, en dat er steeds nieuwe mailadressen gebruikt worden, vandaar dat blokkeren niet veel helpt. Komen de phishingmails bij jullie niet in jullie spam terecht? Fijn in ieder geval dat jullie er niet intrappen. ☺

Reageer