Beantwoord

Watermeloen kweken: hoe doe je dat?

• 17 maart 2016
Beste, wij hebben inmiddels de moestuinkalender gedownload maar zien daar niet de watermeloen op staan. Wanneer kun je die nu zaaien en hoeveel plaats neem die in. Kun je die eigenlijk wel gewoon in open grond plante? Of moet die echt in een kas.
icon

Beste antwoord door Cora en Paul - IVN 17 maart 2016, 15:05

JokedeRuijter schreef:

Beste, wij hebben inmiddels de moestuinkalender gedownload maar zien daar niet de watermeloen op staan. Wanneer kun je die nu zaaien en hoeveel plaats neem die in. Kun je die eigenlijk wel gewoon in open grond plante? Of moet die echt in een kas.

Hallo JokedeRuijter

De watermeloen van de Albert Heijn-actie (ras Sugar Baby) kan in Nederland gewoon buiten groeien, maar wel op een beschutte, zonnige plaats. In een kas kan natuurlijk ook. De plantjes kunnen niet tegen nachtvorst en koude. Dus niet eerder dan half mei buiten zaaien. Binnen kan je eerder zaaien maar doe dat pas vanaf half april want de plantjes kunnen pas na half mei naar buiten. Zaai je eerder, dan worden ze binnen te groot.

Deze watermeloen krijgt lange stengels (ranken) die wel drie meter lang kunnen worden.

Watermeloenen komen oorspronkelijk uit Zuid Afrika, uit wat drogere streken. In ons land kunnen ze te nat staan. Maak daarom een heuveltje in de tuin van ongeveer een meter bij een meter en in het midden dertig centimeter hoog. Zet daar de plant in. Dan kan het regenwater opzij weglopen.

Er zijn mensen die de watermeloen midden op het gras kweken. Ze maken op het gras een heuveltje van goede potgrond met compost en laten de plant daarin groeien. De lange ranken waaieren dan uit over het gras.

Bekijk origineel

13 Reacties

Reputatie 2
Hallo JokedeRuijter, welkom op de community!

De watermeloen houdt van warmte en kan pas op z'n vroegst half mei naar buiten.

Het beste is om tot half april te wachten met zaaien (vensterbank of kas.). Als het plantje al wat groeit en is verpot, zou je de watermeloen overdag buiten kunnen zetten (veel zonlicht) en 's nachts binnen (daar is het warm genoeg).

Weet je al waar je de plant neer wilt zetten? Hij kan flink groot worden.

Reputatie 2
JokedeRuijter schreef:

Hallo JokedeRuijter

De watermeloen van de Albert Heijn-actie (ras Sugar Baby) kan in Nederland gewoon buiten groeien, maar wel op een beschutte, zonnige plaats. In een kas kan natuurlijk ook. De plantjes kunnen niet tegen nachtvorst en koude. Dus niet eerder dan half mei buiten zaaien. Binnen kan je eerder zaaien maar doe dat pas vanaf half april want de plantjes kunnen pas na half mei naar buiten. Zaai je eerder, dan worden ze binnen te groot.

Deze watermeloen krijgt lange stengels (ranken) die wel drie meter lang kunnen worden.

Watermeloenen komen oorspronkelijk uit Zuid Afrika, uit wat drogere streken. In ons land kunnen ze te nat staan. Maak daarom een heuveltje in de tuin van ongeveer een meter bij een meter en in het midden dertig centimeter hoog. Zet daar de plant in. Dan kan het regenwater opzij weglopen.

Er zijn mensen die de watermeloen midden op het gras kweken. Ze maken op het gras een heuveltje van goede potgrond met compost en laten de plant daarin groeien. De lange ranken waaieren dan uit over het gras.

Reputatie 1
Deze watermeloen word dus zo groot dat ie niet in een pot kan of wel?

Reputatie 2
Een pot is niet de meest logische plek voor een watermeloen... Maar ik heb het ook nog nooit geprobeerd! Lijkt me leuk om te kijken of het lukt. De wortels moeten in de aarde, maar dat geldt natuurlijk niet voor de ranken en de vruchten, die kunnen prima over de rand van de pot hangen.

Reputatie 1
Ik heb een moestuinbak aangeschaf met vier vakken elk 30cmx30cm kan ik daar de watermeloen in verpotten die komt dan halverwege mei buiten te staan.

Reputatie 1
Als de pot maar groot genoeg is denk ik dan lukt het misschien wel? Ik heb wel plek maar ik weet niet of mijn grond goed genoeg is. Dan moet ik een stuk gras weg halen. Ik woon in Zeeland met kleigrond. Nou ja, ik kijk wel wat ik doe. Eerst de watermeloen nog zien te krijgen 😉

Hallo ik heb nu al tot 2x toe dat de steel van ong 3cm slap wordt en het plantje doodgaat. Hij stond nog in hey bakje van de AH en stond binnen met voldoende licht en water. Iemand een idee hoe dat kan?

Reputatie 2
Hallo Kariin,

Omdat ik het plantje niet zie, weet ik niet waarom het dood is gegaan. Er is een mogelijkheid dat het potje met het plantje te lang nat heeft gestaan. In het bakje van AH kan onderin een laagje water blijven staan. Dan gaan de wortels rotten en gaat het plantje dood. Ja kan het plantje, zodra het gekiemd is en je de eerste blaadjes ziet, uit het AH bakje halen en met turfpotje en al in een grotere pot zetten. Dan krijgen de wortels meer lucht.

Reageer