Het Proefpanel: Courgette spaghetti en bloemkoolrijst

Reputatie 4
  • 13 maart 2017
Vorige keer konden de zoetekauwen hun hart ophalen. Deze week testen we juist twee gezonde gerechten: courgette spaghetti en bloemkoolrijst. Heb je moeite met het eten van 250 gram groente op een dag, of wil je minder koolhydraten eten? Dan zijn deze producten ideaal! Maar smaakt het ook?

Het oordeel…

• Courgette spaghetti valt in de smaak. Wel ontbreekt het ‘spaghetti-gevoel’
  • De bloemkoolrijst scoort drie dikke voldoendes, alleen Dorothea heeft er weinig mee
  • Beide producten zijn ideaal voor de luie kok die wél gezond wil zijn, zo oordeelt Charlotte
  • De flinke porties vullen goed, terwijl ze weinig calorieën en nóg minder koolhydraten bevatten

En de eindcijfers zijn…

Courgette spaghetti: 7,4
Bloemkoolrijst: 7,4
…Gelijkspel!

Probeer het zelf

Zelf ook zin in een gezond alternatief? In Allerhande stond een lekker gerecht met bloemkoolrijst en een recept met courgette spaghetti. Onderaan dit artikel staat een coupon. Neem deze mee naar de winkel en ontvang 25% korting.

En dan nu: het uitgebreide oordeel van ons Proefpanel!

Als wij zeggen groente, dan zeg jij…
Charlotte: Lekker! Ik houd van groente.
Dorothea: Gezond. En lekker, want dat zijn ze bijna allemaal.
Jelle: Gewichtig, gezond en belangrijk!
Frederique: Elke dag!

Dat klinkt allemaal positief. Had je ook al gehoord van courgette spaghetti of bloemkoolrijst?
Jelle: Courgette spaghetti kende ik, maar ik had het nog nooit gegeten. Bloemkoolrijst al wel, net zoals de bloemkoolpizza. Groente in plaats van koolhydraten, dat vind ik een mooi alternatief.
Dorothea: Nee nog nooit. Ik eet niet zoveel spaghetti of rijst, maar het idee vond ik direct leuk.
Charlotte: Ik kende ze ook al. Toevallig had ik laatst zelf courgette spaghetti gemaakt, met zo’n spiraalsnijder.
Frederique: Zeker! Beide had ik ook al eens gegeten. De courgette spaghetti had ik toen met de hand gesneden, dus ik was benieuwd hoe het uit een pakje zou zijn.

250 gram groente op een dag, haal jij dat?
Dorothea: Ik let daar wel op, ja. Volgens mij halen wij het bijna altijd.
Frederique: 200 gram haal ik zeker en we proberen hier ook die 250 gram te halen. Die kant gaan we steeds meer op: minder vlees, meer groente.
Charlotte: Nou, ik weeg geen groente. Een dag of vijf per week lukt het, denk ik. Op dagen dat we iets als pizza of patat eten niet.
Jelle: Ik denk het, ja. Bij de lunch eet ik vaak een salade, of soep met groenten. Dan kom je er wel.

Wat schafte de pot?
Frederique: De courghetti met het meegeleverde recept: zalm, avocado, Parmezaanse kaas en rucola. Voor de bloemkoolrijst aten wij een variant van het Mac ‘n’ Cheese recept van de Allerhande.
Charlotte: Voor de courgette ook het meegeleverde recept, met wat pijnboompitjes en cherrytomaatjes. De bloemkoolrijst geroerbakt, met een enorme gele curry met vijf verschillende groeten.
Dorothea: Precies weet ik het niet meer. Ik had nogal haast, heb dus maar wat bij elkaar gegooid. Beide gerechten werden een soort stoofpotjes, een ratjetoe.
Jelle: Gekookte bloemkoolrijst met een curry, witte koolvis en haricots verts. De courgette met gehaktballen, bloemkoolroosjes en een roomsaus.

Hoe vond je het om de gerechten te maken?
Jelle: Het schijnt dat je van een bloemkool zelf redelijk eenvoudig rijst kunt maken, maar dat vind ik te veel gedoe. Ik sta best weleens wat langer in de keuken, maar voor mij zijn deze pakjes ideaal.
Frederique: De courgette was een stuk makkelijker dan toen ik het helemaal zelf maakte. In twintig minuten was ik klaar, de vorige keer was dat minstens het dubbele. De bloemkoolrijst zou ik iets langer wokken dan staat aangegeven, verder prima!
Dorothea: Nou, ik heb dus maar wat bij elkaar gegooid. De bloemkoolrijst verdween volledig, dus ik heb denk ik iets verkeerd gedaan. Het wokken van de courgette ging prima.
Charlotte: Ik denk dat deze gerechten ideaal zijn voor de luie kok die wél gezond wil eten, want binnen een half uur staat het op tafel. De vorige keer met de courgettesnijder duurde het minstens een kwartier langer.

De test: courgette spaghetti
Frederique: De smaak vond ik super, het had ook geen toevoegingen nodig. De beleving was wel wat anders dan met spaghetti, omdat het wat kleinere stukjes zijn. Het heeft weinig calorieën, maar na een paar uur had ik nog steeds geen honger.
Dorothea: Het was niet van ‘tjongejonge wat heerlijk’, maar gewoon lekker.
Jelle: Het was inderdaad lekker, maar het gaf niet de voldoening van spaghetti.
Charlotte: De vorige keer had ik veel kookvocht, deze keer niet en dat was positief. Met zalm vond ik heerlijk, absoluut. Ik kan me voorstellen dat je met een rode saus meer het ‘spaghetti-gevoel’ krijgt, dat ontbrak nu.

De test: bloemkoolrijst
Charlotte: Het was lekker knapperig, het vulde goed en in de curry merkte ik het verschil met gewone rijst eigenlijk niet! Mijn vader zei dat-ie de bloemkool nog wel een beetje proefde.
Frederique: Ik raad aan de rijst iets langer te wokken dan staat aangegeven, maar het was gewoon heerlijk! Eventueel kun je er een beetje normale rijst bijdoen, maar dat was voor mij niet eens nodig.
Dorothea: Tja, mijn rijst was niet terug te vinden in het stoofpotje. Ik weet niet of het aan de rijst lag of dat ik iets verkeerd heb gedaan, maar voor mij was dit geen succes.
Jelle: Zeker met een curry is het een super-alternatief, je proeft het verschil nauwelijks. Een losse hap heeft wat bloemkoolsmaak, maar normaal eet ik rijst ook niet los. Wel moet je deze rijst wat langer laten uitlekken, het houdt meer vocht vast.

Ga je deze producten vaker kopen?
Dorothea: Ik ga ze toch allebei opnieuw kopen, ook de rijst. Ik ben er nieuwsgierig naar, maar moet dan iets meer tijd hebben.
Charlotte: Ja, ik ga beide absoluut opnieuw kopen. Als je wat minder tijd hebt, is dit ideaal.
Jelle: De bloemkoolrijst zeker, maar de andere courgettespaghetti niet. Die heeft mij niet kunnen overtuigen.
Frederique: Wij hebben thuis een mapje met lekkere recepten. De regel: als iedereen boven de 7 geeft, mag het blijven. Wij zijn twee recepten rijker!

5 reacties

Ik ben al fan van de bloemkool rijst en ga de courgette spaghetti binnenkort ook zeker een keer proberen. Alleen jammer dat de kortingscode om online te bestellen niet op de coupon staat dan had ik 't meteen mee besteld met de boodschappen vanavond

Heerlijke producten om te mogen testen! Ik ga ze zeker weer kopen!

Heerlijk, die bloemkooolrijst. Ik maakte het al wel eens zelf (bloemkoolroosjes in de keukenmachine gooien) maar dit is echt een uitkomst. Heb er ook een gemakkelijk recept mee op mijn kookblog gezet: http://www.blikindekeuken.nl/bloemkoolrijst-met-salade/

Bloemkoolrijst is echt heerlijk !!

Reputatie 4
Leuk om te horen! Ik heb zelf alleen nog de courgetti geprobeerd, maar ga zeker binnenkort ook eens bloemkoolrijst op tafel zetten. Bedankt voor je recept, Jodi! Hoe heb jij het bereid, Ingmegchelsen? :?

Reageer