Lapostolle Casa Grand Selection 2013 Carmenère

Reputatie 2
  • 4 oktober 2017
Een donkere rode wijn. Ruikt niet zo zwaar, zegt mijn lief (mijn neus weigert vandaag dienst, dat doet-ie wel vaker... gelukkig lukt het proeven goed). Geen allemansvriend, dat is bij de eerste slok al duidelijk. Heeft karakter, tanines, maar niet teveel. Doet vaag aan een Bordeaux denken. Deze wijn laat zich niet zo maar voor zich winnen, maar na het eerste glas, nou, eigenlijk na de eerste paar slokken al wordt de relatie een stuk inniger 😉

11 Reacties

Reputatie 2

Hij is geproefd!

Mooi paarsig kleurtje, nogal donker; het is bijna inkt dus dat belooft wat....

Eerlijk is eerlijk, Carmenere is niet echt mijn favoriete druifje, maar deze ruikt heel aardig; het begint kruiderig maar al vrij snel zijn er viooltjes te ruiken en bramen en blauwe bessen. Nog wat later ook vanille en wat cacao. Nou nou, best lekker eigenlijk!

Eerste slokje laat frisse zuren proeven en best wat tannines; even laten luchten of zelfs decanteren doet hem goed. Lichte kruiderigheid, wat peper en blauwe bessen. Frisse rinsigheid (denk aan appelstroop). Gebalanceerd en interessante smaken. Hiervan worden ook wat gevorderde wijnproevers blij. Mooie afdronk. Uitstekende wijn, eerlijk is eerlijk. Prima combinatie met een vers bord pasta. Proost!

Reputatie 2
Inderdaad, zoals Robinf als heeft laten blijken; een perfecte wijn voor bij een bord pasta. Al was mijn bolognese saus wellicht iets te zwaar voor deze wijn. Tip: een glas wijn door de bolognese saus verwerken (wel even laten inkoken)... heerlijk!

Nog even mijn proefnotities:
Een intense wijn van Chileense afkomst. Intens paars gekleurd met geuren die uit het glas spatten. Het is een sappige wijn, met zachte tanines, dit zorgt ervoor dat je makkelijk kunt drinken zonder vervolgens een 'stoef' gevoel van de tannines in de mond over te houden. Toch is dit niet mijn favoriete wijn. De wijn is mij net iets te fris. De prijs (9,99,-) - kwaliteit verhouding vind ik niet fantastisch.

Reputatie 3
Deze wijn werd bijna letterlijk met gejuich ontvangen in onze casa. Wat een kleur en geur! Rood en zwart fruit maar ook blauwe pruimen springen de fles uit bij het openen en de diep paarse kleur (die mooi in 't glas blijft hangen) valt direct op bij het inschenken. Mooie houttonen zonder de vaak overdreven vanille tonen die veel Spaanse wijnen kenmerken. En dan natuurlijk de smaak: vol en krachtig maar ook soepel in de mond. Kortom: wij vonden deze Chileen een prima wijn die je goed kunt combineren met wat stevigere kost zoals een pasta met wildzwijn ragout en truffel bijvoorbeeld!

Reputatie 2
Tsja en dan moet ik nog wat toevoegen.............. Gelukkig is nog niet alles gezegd. Deze Casa is de eerste proeffles uit de serie van week 39 van 2017 die ik open maakte.

De Lapostolle Casa Carmenère is een Bordeaux type wijn uit Chili. Knap gemaakt. Met een vleugje hout, maar vooral bessen. Intens. Volle en zachte wijn met een donkerrode kleur. Fijne afdronk die best blijft ‘hangen’.
Prijs € 9,99. Heb ik er wel voor over, maar zou ‘m op basis van dit etiket niet gekozen hebben. Goede wijn behoeft geen krans, ik weet het. Maar marketing is ook een vak. Het achter-etiket heeft weer een OR code (verwijst naar http://en.lapostolle.com/wines/casa).
En een keurmerk “Certified carbon neutral” met als sub ‘delivery’. Voor een wijn die uit Chili komt vind ik dit een gewaagde bewering, immers de ecologische voetafdruk voor dit transport is behoorlijk.

Niettemin: een lekkere probleemloze Chileense Bordeaux.
Niet alleen de productie is á la Bordeaux, de druif heeft ook die roots. De Carmenère is een van oorsprong blauwe Franse druivensoort, een oude variëteit uit de Gironde, onder de naam Carmeynere. DNA onderzoek heeft uitgewezen dat het een kruising is van de Cabernet Franc en de Gros Cabernet uit de Tarn. Chileense Cabernet dus.

Reputatie 2
Als liefhebber van Carmenere nieuwsgierig naar deze wijn. En zoals anderen ook constateren is dit eigenlijk een atypische Carmenere!
Hij heeft een minder 'chileens' uitgesproken karakter dan de meeste van zijn 'druif'-genoten. Eerder een franse wijn dan een Chileense..
Laag in de tannines, prettig fruit, en aan de lichte kant.
Omdat ik iets anders verwachtte (ik dronk 'm bij gestoofd konijn met mosterd) was ik niet helemaal tevreden: tegen het konijn en de mosterd kon-ie niet op. Zou 'm een volgende keer drinken bij een eenvoudige biefstuk met paddestoelen.

Mooie diepe kleur. Een volle en vooral zachte wijn. Eenmaal in de mond proef je veel fruit. De licht bittere afdronk verrast, maar is op zich geen probleem. De prijs is wat aan de hoge kant.

Zoals meerdere mensen al hebben opgemerkt, een Carmenere met een meer Franse stijl. Mooie neus en smaak van rood fruit en milde houttoets. Positief verrast werd ik door de kruidigheid en de wat peperige afdronk. Al met al een intense smaakintensiteit en een redelijk lange afdronk. Net als Bernardus terecht opmerkte: op basis van het etiket had ik 'em laten staan. Een mooi glas wijn, maar de prijs ligt iets aan de hoge kant.

Reputatie 2
Bernardus, ook een leuke naam. maar het is echt Gerbrandus, als je mij bedoelde😉 . Een oud Germaanse naam, ik ben vernoemd naar mijn Friese opa.

Reageer