La Motte - Sauvignon Blanc 2016

Reputatie 2
  • Wijnproever
  • 14 reacties
  • 25 maart 2017
Ik vind de Franse sauvignonwijnen soms te fris, maar deze Zuid-Afrikaanse is milder. Hij ruikt naar gras, citrus, met een zuurtje. De smaak heeft frisse tonen, maar ook iets caramelligs en iets peperigs.
Fris en zoet en pit, mooi in balans. Een smakelijke wijn.

7 Reacties

Reputatie 3
Hoe ongecompliceerd kan een Sauvignon Blanc zijn? Gewoon alleen de kern. Geen toeters, geen bellen. Wel zo eerlijk en oorspronkelijk. Al in de 17e eeuw ("Anno 1695" vertelt het etiket) moet een slimme Fransman met wat wijnstokken onder zijn arm zijn afgereisd naar wat wij nu kennen als Zuid-Afrika. Neergestreken in Franchhoek Valley bij Stellenbosch. La Motte Private Cellar heet de historische wijnproducent tegenwoordig en ze kunnen er wat van! We proeven een heel moderne Sauvignon Blanc. Zonder hout! Maar met veel tropisch fruit. Knisperend glas wijn. Lentewijn, wat mij betreft. Of: Saladewijn. Wat jij wil.

Het mooie aan deze La Motte vind ik de combinatie van een traditionele druif met een vermoedelijk eigentijdse, ja moderne nieuwe aanpak. Het resultaat is fris en zacht, fruitig en intens. In alles zomers. Een blije wijn, bijna stuivend in je glas. Schenk hem als onverwacht vrienden op bezoek komen en het voor koffie of thee feitelijk te laat is. Niks erbij vertellen. Zie ze een slok nemen en denken. Dat ze op deze smaak wel een abonnement willen. Zoiets. En hoe ze een notitie tikken in hun smartphone. La Motte 2016. Voor weinig.

Reputatie 2
Prima frisse en goedgemaakte Sauvignon Blanc uit Zuid Afrika. Eerste geur impressie (net uit de ijskast); onmiskenbaar Sauvignon Blanc; pirazine geuren zoals buxus en paprika. Maar met het opwarmen in het glas wordt hij zachter en interessanter; geuren van amandel en hooi en ook groene appel en perzik komen boven.

In de mond lekker fris, vrij hoog in de zuren. Sappig met smakenvan groene appel en wat peper en kruiden. Behoorlijke finale. Mooi glas voor zijn geld! Uitstekende aperitief of salade wijn.

Reputatie 2

Tsja, wat kan ik nog toevoegen. Voor het open schroeven (ontkurken is hier niet op z'n plaats als omschrijving van de openingshandeling) eerst maar weer even op het info etiket gekeken: De smaakinfo is op het etiket voorhanden (prima), alleen geen QR code. Bij de ‘new-world intensity’ versus ‘old-world traditions’ heb ik wel een beeld, maar kan het niet in smaakvariaties omzetten.
De La Motte smaakt (inderdaad zoals AH zelf omschrijft) fris en fruitig.
Of ik de wijn € 9,99 waard vind? Nee, er zijn kwalitatief betere wijnen voor minder geld. Maar op zich, los van de prijs, een lekkere witte wijn.

Reputatie 2
Een mooie Sauvignon Blanc. Gaat er prima in met.... een Thaise groente roerbak schotel met veel groenten (asperges, paprika, chinese kool, prei en kip) en zonder te veel peper, knoflook en gember en gestoomde pompoen met nootmuskaat.
De wijn is fris en ongecompliceerd. Geproefd uit de koelkast en na een tijdje op tafel. Niet te warm laten worden, niet te koud op tafel of op het terras. \Wijn is mild waar het de zuren betreft en de neiging van wijnproevers om allerlei associaties te vinden kun je hier wel achterwege laten. lekker fris!
Prijs vind ik wel aan de hoge kant voor een zuid afrikaan.

Reputatie 3
** In reactie op Cees de Wijnproever: het was geen slimme Fransman maar waarschijnlijk een slimme Nederlander die de wijnrank naar Zuid Afrika bracht! **

Enfin, terug naar de fles waar het om draait: La Motte Sauvignon Blanc 2016. Bij het inschenken valt me de kleur op, bijna wit met een vleugje geel. En dan de geur: volop citrusfruit, lekker! De smaak bevalt mij zeer. Mineralen naast citrusfruit en een heel aangenaam zuurtje in de afdronk. Echt een lekkere wijn. Ik vind de prijs dan ook zeker niet te hoog voor deze kwaliteitswijn.
Laat ik nou toevallig 2 kg verse asperges in huis hebben, meegenomen uit Thorn na een midweekje Limburg....En nee, dit keer geen foto van de fles of van de asperges of van allebei maar wel van de man aan wie we deze lekkere fles indirect te danken hebben: Jan van Riebeeck!

Reputatie 2
De Sauvignon Blanc concurrentie is moordend. Wil je als producent onderscheidend zijn, dan moet je met iets bijzonders komen.
De Fransen zijn goed in het produceren van strakdroge Sauvignon's en de Nieuw Zeelanders laten het fruit uit het glas spatten. Deze Zuid Afrikaan zit daar mooi tussenin. Subtiele fruittonen als granny smith, gele druiven en onrijpe perzik. Door de zachtheid blijft je glazuur ook netjes op je gebit zitten.
Wanneer te drinken? Ik sluit me volledig aan bij Cees. Bij de borrel! Dat kan spontaan zondagmiddag bezoek zijn, maar ook een glaasje na een werkdag in de laatste avondzon.

Reputatie 2
Laat ik niet proberen om origineel te zijn. Mijn voorgangers hebben al veel geschreven over deze wijn. In grote lijn deel ik het positieve oordeel. Lekker fris, dat begint al bij de geur, iets vaag citrus-achtigs, droog m,aar niet te droog. Moet koel genoeg zijn, dan is de smaak evenwichtig. Het vierde glas smaakt beter dan het eerste, dat vind ik een goed teken: hij komt naar je toe 😉 Op zich dus een aanrader, maar wel aan de prijzige kant (€ 9,99).

Reageer