In alles Elzas: Pinot Blanc - Cave de Beblenheim

Toon eerste bericht

16 Reacties

Reputatie 2
Nogmaals Beblenheim Pinot Blanc
Ik had al aangegeven dat de Prestige deze week in de aanbieding was (van € 6,99 voor € 4,99) wat een mooie aanleiding was om ‘m te kopen en te vergelijken met de Pinot uit de “Paaswijn serie”.
De vergelijking kortheidshalve in steekwooorden:
Beblenheim Pinot Blanc 2016: Jong en onstuimig, bijna hard; vleugje zoet, meer dan bij de Prestige; kruidige afdronk; aanbevolen bij vlees (zie etiket).
Beblenheim Pinot Blanc Prestige 2015: Wat gerijpt, zachter dan de ‘gewone’Blanc; best wel droog (sec), zie schaal op achteretiket!; (ook) prettige afdronk, maar niet echt kruidig; aanbevolen bij vis (zie etiket).

Conclusie: De Pinot Blanc Prestige is duidelijk familie van de gewone Pinot Blanc, maar wat verfijnder en ‘droger’. Dat bevalt me wel. Als ik moet kiezen dan kies ik de Prestige. Wel vraag ik me af of de vergelijking wel eerlijk was, immers ik proefde van 2015 en 2016. Of zou dat niet uitmaken?

Overigens om nog de vraag van Cyriel te beantwoorden: Supermarktwijnen zijn in principe op dronk. Wat op het etiket van deze Pinot Blanc staat is de bewaartermijn van 1 tot 4 jaar. Je kan ‘m nu drinken, maar ook 1 jaar bewaren onder normale huiselijke condities, of 4 jaar maar dan wel geconditioneerd in een ‘wijnopslag medium’. Althans zo heb ik het geïnterpreteerd. Lijkt me logisch.... toch?

Reputatie 2
Wat een verrassend fijne wijn is dit !

Voor de €5 een heel goede fles denk ik zo; mooie beheerste neus met tonen van appel en citrus vruchten, een beetje gras en zelfs gember. Heel fraai.

In de mond gemiddelde zuren, strak droog, en dat voor een Elzasser! Meestal zijn ze daar wat bloemiger, wat ronder en zoeter dan net over de grens in Duitsland. Deze heeft duidelijk focus. Apple tones, amandeltjes bitter, beetje citrus. Mooie balans en een fraaie lange afdronk. Heel erg veel wijn voor zijn prijs. Uitstekend.

Hele fijne combi met asperges, klassiekertje!

Reputatie 3
...Toch zie ik liever een grote fles dan een kleine... Ook deze Pinot Blanc uit de Elzas kon mij bekoren en was een goede compagnon bij de lentedis. Nou moet ik bekennen dat ik meer heb met de rode wijnen dan met de witte in het algemeen dus een hele gefundeerde mening over deze Elzasser heb ik geloof ik niet. Hij staat in de Top 25 van Alsace Pinot Blanc wijnen in Nederland op dit moment voor wat het waard is....Dus prijs/kwaliteit verhouding is zeker OK!

Ook ik heb inmiddels de Pinot Blanc uit het proefpakket geprobeerd. In de neus komt hij niet erg het glas uit. Ik ruik een klein beetje citrus maar verder niet veel geur. Qua smaak bevalt de wijn goed. Hij is mild droog, vol maar toch ook heel fris. Ik proef wat steenfruit zoals perzik en de wijn komt zacht en zwoel over maar met frisse tonen. Ik dronk de wijn met de klassieke combinatie van Asperge met een eitje en dat was een prima combinatie. Omdat de wijn niet heel veel zuren heeft is het een mooie wijn voor dit soort gerechten of inderdaad bij een curry zoals ik hierboven al las zou hij goed matchen. Voor deze prijs is dit een prima Pinot Blanc!

Reputatie 2
Een typische Elzas Pinot Blanc. Snel de associatie met zijn/haar meer uitgesproken broer, de gewurztraminer. Allebei prima waar voor je geld.
Gaat prima met van alles. Gisteren met broccoli, geitenkaas en amandel snippers uit de stoom oven, vandaag met een restje thais: glasnoedels, taugé, (natuurlijk knoflook), prei, tofu met de nodige Thaise kruiderij (zonder pepertjes, al zal deze wijn daar niet van schrikken).

Reputatie 2
Ook hier inspireerde de Pinot tot een aspergedis. Wat een smakelijke foto's, heren 🙂

Normaal match ik asperges ook graag met zalm, maar eigenlijk vond ik dat dit keer too much. De Pinot rook zacht, iets kruidig, iets bloemig,. Maar qua smaak vond ik hem iets vet, een beetje boterig, meer sappige peer dan frisse appel.
Voor bij de asperges met zalm kies ik dan liever een frissere wijn voor de balans. Traditioneel met ham en ei kan deze Beblenheim er goed bij, maar dan zonder de klassieke botersaus....

Reputatie 2
Salut bisamme! *
Met deze Pinot Blanc kom ik helemaal in vakantiestemming, zeker nu het weer zo mooi is! Door alle voorgangers is deze wijn al positief beschreven, en dat is gewoon terecht. Ik ben goed bekend met de elzasser wijnen, want ik ben zelf een halve Elzasser. Voor in Nederland is de prijs-kwaliteit verhouding uitstekend. De Pinot is vriendelijk, niet te droog en zeker niet te zoet. De laatste jaren willen sommige wijnboeren in de Elzas wat meer naar het zoete doorschieten. Dat is blijkbaar de mode, maar ik vind het wat jammer. Bij de Pinot Blanc is dat risico overigens kleiner dan bij bv. de Pinot Gris.
Hoe dan ook, deze danst lekker in de mond. Ik ben wat minder getalenteerd in het gebruiken van allerlei fruitsmaak analogieën dan vele schrijvers voor mij, dus daar begin ik niet aan. Smaakvol, fris, en speelt meerdere rollen met verve: apéritief en begeleider van de kabeljauwhaasjes in knoflook-dille-mosterd-wijn-room saus. (Voor mij geen asperges daarbij, maar een frisse salade en gebakken aardappeltjes.)

* Elzasser groet onder vrienden: hoi allemaal.

Reputatie 2
Leuk om deze wijn te mogen proeven. De Pinot Blanc van Cave de Beblenheim is een van mijn vast AH wijnen.
Het is een allemansvriend, en fijn om standaard in huis te hebben.
De smaak is niet ontzettend uitgesproken, en gaat daarom mooi samen met wat lichtere gerechten zoals een stukje witvis, kipfilet of gevulde salade.
Ook fantastisch bij mosselen...

De prijs kwaliteit verhouding is uitstekend, zoals mijn medeproevers hierboven al vertelden.
Verwacht geen spannende uitgesproken wijn, maar een prima middenklasser.

Reageer