Fris prikkelende Oostenrijker!

Reputatie 3
  • 17 april 2017
Wat een verassing was dit! Stond er van de week opeens wéér een koerier op de stoep met een 'Paas'proefpakket van AH...Er dient inmiddels dus flink te worden 'doorgeproefd' anders ontstaat er een lokale wijnplas hier in huize Van Kappel..;-) Au Travaille!

Nou scheelt het dat ik op eerste paasdag eters kreeg dus we konden meteen goed aan de slag met deze Lenz Moser. Oostenrijk heeft vandaag de dag veel meer te bieden dan alleen lederhosen, Tirol, apres-ski of Johan Strauss jr. Zo vindt je er relatief veel wijnen van zeer hoge kwaliteit. 3/4 hiervan is wit en de Grüner Veltliner is de belangrijkste druif voor deze wijnen, zo ook van deze.

In eerste instantie deed de naam Lenz Moser mij echter meer denken aan een wielrenner dan aan een fles wijn maar enfin, dat mocht de pret niet drukken. Bij de eerste slok werd ik gelijk aangenaam verrast door het zachte getintel tegen mijn gehemelte...Deze wijn is heel licht mousserend! En dan bedoel ik niet van die grove champagnebubbels maar een lekker subtiel prikkelend frisje dat bij mij meteen beelden opriep van zachtgroene bergweiden, klingelende koeien en besneeuwde bergtoppen, en ok dan, ook een tikje straffe Strauss. Maar wat smaakt deze wijn lekker bij zo'n heerlijk klassiek voorjaarsgerecht als asperges met ham en ei en gekookte krieltjes met peterselie!

We kunnen er lang over praten, proeven en/of schrijven: dit is gewoon een heel lekkere witte wijn die meteen je smaakpapillen verovert. Alle disgenoten waren het unaniem eens: dit is een een fris prikkelende Oostenrijker op zijn Paasbest!

7 Reacties

Reputatie 2
Niet gek, deze Oostenrijker. En dat voor nog geen €6,- mooie vondst Albert Heijn!

Heel veel van wat we mogen verwachten van een Gruner Veltliner zit er in; lekker kruidige neus, zelfs wat anijs, appel en wat mineraligs.

Eerste slok valt goed; gemiddelde zuren, een lichte tinteling op de tong, beetje prikkelende tonen. Groene appel, mooi gebalanceerd en een redelijke finish. Natuurlijk kan een 'GruVee' nog veel rijker en verfijnder zijn, maar wat een hoop waar voor je geld bij deze!

Lekker frisse combinatie met groene asperges en créme saus en aardappeltjes. Paasklassiekertje?

Lekker droge frisse wijn voor bij de borrel... wijn uit Oostenrijk. Een nieuwe ervaring 😛

Reputatie 2
Dit is zeker niet de eerste Grüner Veltliner die ik drink. Wat overigens niets zegt, behalve dan dat ik enigszins bekend ben met Oostenrijk als wijnland en deze druif. In 1985 bracht het ‘antivries schandaal’ de export van Oostenrijkse wijn een gevoelige klap toe. Een handjevol malafide producenten bleek wijnen kunstmatig aan te zoeten. Het schandaal werd breed uitgemeten in de internationale pers, de export viel vrijwel volledig stil. Vanaf toen dronk ik geen druppel Oostenrijks meer. Achteraf gezien gaf het wijnschandaal een kwaliteitsimpuls, wijnboeren gingen in plaats van zoete steeds meer droge witte en rode wijn maken. Waaronder deze Grüner Veltliner van Lenz Moser.

Een sprankelende wijn (inderdaad,, licht mousserend) met een (voor mij althans) geheimzinnige afdronk. Want ik kon er maar niet achterkomen wat ik proefde. Was het nu perzik/meloen of citrus? Tot dat ik besefte dat het anijs was. Zit niet in de wijn natuurlijk, maar proef ik wel. Rare dingen die smaakpapillen. Laat ik van deze wijn dit zeggen: iedere Grüner Veltliner smaakt weer anders. Deze in het middensegment (€ 4,99) springt er niet echt uit maar is lekker op een terras met een visgerechtje er bij (om maar wat te noemen). Maar is alles daar niet lekker……?

Dit was de laatste van de 5 ‘Paaswijnen’ die ik mocht proeven. 5 verrassende wijnen die ik anders nooit ‘van z’n leven’ gekocht zou hebben. Ja, “onbekend maakt onbemind”. Bedankt voor dit (derde) kijkje in de wijnwereld van AH!

Reputatie 2
Uit een grijs verleden heb ik herinneringen aan witte Oostenrijkse wijnen. De buurvrouw van mijn ouders was Oostenrijkse, mijn moeder kwam uit de Elzas, dus na de zomervakanties werden er ervaringen en wijnen gedeeld. Van mijn16e of zo (nu bijna 45 jaar geleden) mocht ik hier aan deelnemen. Ik vond die witte Oostenrijkers verdraaid lekker. Er zal vast wel een Veltliner tussen gezeten hebben, maar wat me vooral bijgebleven is, is de Gumpoldskirchner of iets dergelijks. Als mijn herinnering me niet bedriegt, waren die wijnen niet helemaal droog. Dat strookt dan met het verhaal van Gerbrandus hierboven.
Vanuit deze achtergrond proefde ik deze Grüner Veltliner. Lekker fris, niet te zuur. Een aangename prikkel op de tong. Uitgebalanceerde smaak, met een afdronk die evenzeer prettig fris is. Ik zou zelf het begrip 'anijs' niet gebruiken, maar ik snap wel waar mijn voorganger naar verwijst. Hoe dan ook, een uitstekende prijs - kwaliteitsverhouding. Spreekt me wel aan. Ik heb hem gedronken bij een pasta met spinazie-room-zalm saus met dragon en dille. Combineerde uitstekend. Maar ook in de nazit, zonder hapje erbij, mag deze wijn er zijn.

In de neus is deze wijn zeer geurig, bloemen en tropisch fruit komen je tegemoet. de wijn is mild droog met genoeg zuren om hem fris te houden maar tegelijkertijd is hij vrij rond en vol in de smaak. Veel smaak van onder andere steenfruit en licht tropisch fruit tinten. De balans is goed en een prima wijntje voor bij de borrel of salades. Wel zorgen dat hij koud genoeg is anders wordt hij wat log.

Reputatie 1
Uit Oostenrijk komen zulke prachtige wijnen. Dat ene schandaal is allang vergeten, de kwaliteitsimpuls die dat heeft gebracht is ongekend. Voor mooie prijzen kun je hier nog mooiere wijnen vinden. Graag drink ik ze bij de Heurigen zelf in Wenen of Bad Voslau, maar als dat niet lukt gaat er geregeld thuis een fles open. Ik houd ervan.

Bovenstaande wijn heb ik nog niet geproefd, maar in het AH assortiment zit ook deze Grüner Veltliner van Karl Steinschaden. Hij ging vanmiddag open toen het op het terras nog warm was, en een verfrissende wijn welkom was. Vanavond binnen (de zomeravonden zijn nog niet zo zwoel deze tijd van het jaar) smaakt ;ie ook nog voortreffelijk. Ananas, kruidigheid (ja, het is grüner veltliner ten slotte), een pepertje, mooie zuren en ene vrij lange afdronk.

Deze wijn komt uit het Kamptal, net ten noorden van het Kremstal waar de Lenz Moser vandaan komt. Beide gebieden die in opkomst zijn, en tot de meest prestigieuze gebieden van Niederösterreich behoren. Vooral vanwege Grüner Veltliner...

Ach, ik hou er over op. Inschenken!

Reputatie 2
Vreemd genoeg weten de Oostenrijkse wijnen mij vooralsnog niet te raken. Terwijl er ongetwijfeld veel moois geproduceerd wordt. Ook deze Lenz Moser weet daar geen verandering in aan te brengen.
De wijn is inderdaad licht prikkelend, wat mij doet denken aan bruiswater waar de prik bijna af is. Verder proef ik een kneepje citroen en een snufje peper. Helaas iets te vlak wat mij betreft.
Wat hier wellicht goed bij zou passen is een licht gerecht met geitenkaas of wat pittige hapjes op het terras.
Ondertussen blijf ik doorzoeken naar Oostenrijkse pareltjes in het wijnschap. Tips zijn welkom..

Reageer