Cliffhanger Riesling Mosel 2015

Reputatie 2
  • 11 december 2016
Hoi mede-wijnfanaten! Dit is mijn eerste recensie op de AH Community. Ik ben al een tijdje actief op Vivino, waar ik graag mijn proefnotities deel. Op dit forum zal ik mij uiteraard richten op de wijnen van Albert Heijn.
Ik trap af met een Duitse Riesling. Minder gangbaar dan een Chardonnay of Sauvignon Blanc, maar deze van origine Duitse druif is zeker niet minder geliefd. Beetje jammer dat de naam Cliffhanger niet echt Duits aan doet, maar we gaan dapper verder.
De reuk is vrij ingetogen voor een Riesling. Bij de eerste slok waan ik me daarentegen op een tropisch strand. Ananas, kruisbes en fris gras. Helaas minder spannend dan ik had gehoopt.
Riesling wordt veelal gedronken bij pittige gerechten. Deze heb ik gedronken bij een Hawaïaanse bonenstoof (Rudolph Kookt 2) en dat matchte best aardig met de verse ananas. Neigt een klein beetje naar een Torrontes.
Al met al een leuke afwisseling voor de doordeweekse maaltijd.

8 Reacties

Reputatie 2

Reputatie 2

Een redelijke Moezel Riesling. Tikje bedeesde neus met de kenmerkende riesling impressies; klein beetje citrus, mespuntje deeg, een geur van natte stenen en heel in de verte een beetje tropisch fruit. Niet gek voor deze prijs.

In de mond hoog in de zuren; daar moet je van houden of passend bij koken. Smaken van limoen, beetje tropisch fruit, beetje ijzer en een heel fijn bittertje. Omdat de wijn met opzet laag in de alcohol is gehouden (11%, netjes!!), is er een beetje restzoet te proeven, hoewel de wijn toch echt een droge wijn is. Redelijk korte finish. Prima voor deze prijs, maar probeer ook eens een echt mooie, die kunnen fantastisch zijn!

Wij dronken een deze tijdens de kaasfondue en dat ging uitstekend. De hoge zuurgraad sneed als een mes door de kaas....

Reputatie 2
Dit keer eens kijken wat Hamersma er over schrijft in zijn Kleine Hamersma: “Vier wijnmakers beklauterden hun steile wijngaarden aan de boorden van de Moezel om voor Albert Heijn een eigentijds ogende en smakende Riesling te maken. Strak maar niet te droog. Lekker stalig, met wat zacht geel fruit. Een 8”. Wat ik er zelf van vindt? Sprankelend, fris en fruitig (al dat specifieke fruit dat de collega's noemen kan ik nog steeds niet onderscheiden....) zonder de typische wat “zware” Riesling smaak. Bitterzoete 2e laag in de afdronk.

Wie ooit in de Eifel is geweest (wie niet eigenlijk?) kent de (bijna verticaal) steile hellingen waarop alle arbeid aan de wijnstokken mensenwerk is, machines kunnen daar weinig uitrichten. De wijnboeren zijn daar ware cliffhangers in de letterlijke betekenis. De andere cliffhanger is de 2e laag van de wijn in de afdronk. Wel leuk gevonden.
Koop je daarom de Riesling met deze (bepaald niet Duits aandoende) naam of ga je voor de meer traditionele?
Als ik deze Cliffhanger niet zelf geproefd had zou ik ‘m in de winkel laten staan. Nu niet meer.

Reputatie 2
Riesling, een van mijn favoriete druifsoorten. Helaas is er in de Nederlandse supermarkt over het algemeen niet veel keuze in wijnen van deze mooie druifsoort. De Riesling druif is heel delicaat, en deze wijn wordt eigenlijk nooit op hout gerijpt. Je herkent hem vaak aan zijn strakke minerale smaak. Verfrissend en elegant. Geweldig in de zomer. De eerste slok van de Cliffhanger Riesling was zeer verassend. Veel zoeter dan verwacht. Verwacht geen strakke zuren, maar een elegante zonnige wijn. Heel anders dan het uiterlijk van de fles doet vermoeden.

Ik schonk de Cliffhanger Riesling bij een tafel vol Indiase gerechten. Geweldige match - vooral door het zoetje in de wijn.
Heerlijke wijn bij aziatische gerechten en lichte curry's.

Toch weet ik niet of ik de Riesling weer zal kopen, omdat ik de complexiteit die ik bij een mooie Riesling gewend ben wel mis. Voor de beginnende wijn drinker een schot in de roos. En weer eens wat anders dan de 'standaard' Chardonnay of Sauvignon Blanc.

Mijn eindcijfer: 7-

Reputatie 3
Deze Cliffhanger was de laatste witte wijn uit mijn proefpakket. Misschien was ik wat huiverig vanwege de naam of 't etiket of beiden... Nogmaals, ik ben niet zo'n witte wijn drinker en ik moest echt even slikken bij de eerste slok... Veel zoeter dan ik gedacht had! Maar daaronder toch ook een strakke afdronk. Lekker fruitig en fris, perfect bij het prachtige weer passende. We aten er een heerlijke Thaise wokschotel bij met veel rode pepers. En laat ze daar nou perfect bij passen! Het zoetje gaat perfect samen met de hitte van de pepertjes. Een Lucky Shot zoals ze dat noemen... :D

Reputatie 2
Geen traditionele Riesling, maar dat verwacht je ook niet bij zo'n trendy etiket.

De geur springt je niet tegemoet, het is een zachte vleug van vervlogen parfum. Bij het proeven werd ik verrast: een volle smaak, licht tintelig, kruidig en mineralig. Een mooie originele Riesling, tegen de vooroordelen in. Don't judge a wine by its cover...

Wij combineerden hem met een bliss bowl met kerrie-bloemkool en hummus* en dat was een fijne combi.
*Google dat recept op ah.nl. Echt een aanrader!

Reputatie 2
Tientallen jaren geleden gingen wij met de familie op vakantie langs de Moezel. Het leukste wat ik me herinner waren onze ' afdalingen' door de wijngaarden. Modderig (geen zonnige zomer) en gewoon erg leuk als je net 10 bent!
In die vakantie kregen we ook af en toe een glaasje wijn. Herinner me goed dat ik niet zo van de zoetigheid hield....
Ook deze neigt een beetje naar te zoet. Je moet er je best voor doen om 'm te waarderen. De citrus en de mineraligheid halen 'm net over de sloot. Of de Moezel

Reputatie 2
Bij Duitse wijnen moet ik altijd het vooroordeel opzij zetten dat het om lichte zoetje wijntjes met weinig karakter gaat. Heb ik in mijn opvoeding meegekregen, een gevolg van het oude trauma van Elzassers na de diverse Duitse bezettingen 😉 Maar eerlijk gezegd vond ik die wijnen vroeger ook absoluut niet lekker (weinig karakter, veel zoet). Ik neem me voor om me dit keer als een grote jongen te gedragen en deze Cliffhanger een eerlijke kans te geven.
De wijn ruikt droog, lijkt in eerste instantie ook droog te smaken, maar al snel komt het zoete er tussendoor zetten. Eigenlijk best een vreemde combinatie, een wijn die zowel droog als zoetig smaakt. Ik mis een beetje de complexiteit zoals je die bij een goede Elzassers Riesling tegenkomt. Maar dat moeten die Duitsers toch ook kunnen maken? Ik herinner me van een vakantie van een jaar of 25 geleden dat ik bij een wijnboer in het Pfälzerwald een best wel interessante riesling gedronken had. Hoe dan ook, deze wijn is zeker niet slecht, past ook goed bij de tagliatelle met spinazie-zalm-roomsaus die ik gemaakt heb, maar zelf zal ik hem niet kopen. In een witte wijn zoek ik minder slobber en meer complexiteit.

Reageer