Beaujolais Primeur Georges Duboeuf 2017: een kist rood fruit

Reputatie 3
  • Wijnproever
  • 6 reacties
  • 18 november 2017
De traditie lijkt eraf. In omvang ten minste. De vrachtauto's vol Beaujolais Primeur komen niet meer in kolonnes ons land binnen. Als in de tijd toen de primeurwijn even geen beste naam had. Uitzonderingen daargelaten. De betere wijnproducenten in de Beaujolais leverden altijd wel heerlijke jonge primeurwijnen als proeve van de verse oogst, maar verdronken een beetje in de goedkope massa. Het is alsof die mooiere wijnhuizen overeind zijn gebleven, en de fijne traditie trouw hebben gezworen. Voor een kleinere, selecte groep echte liefhebbers; In Nederland dan. Kom vandaag in de brasseries van Lyon, vlakbij de heuvels van de Beaujolais, en je ziet niks anders geschonken worden. In de brasseries van Parijs idem. Of de dorpsbistro's in heel Frankrijk. De 3e donderdag van november staat er nog voor die eerste slokken van de verse oogst, voor die bijzondere fruitigheid, voor de Gamaydruif en niks anders.

Als de wijnkalender Beaujolais Primeur zegt, komt ie gelukkig ook nog steeds Nederland binnen en naar mijn eigen supermarkt. Eén plankje. Maar dan wel meteen de allerbeste. De Beaujolais-Villages Nouveau van, jawel, Georges Duboeuf. De 'roi' van de Beaujolais en alle cru's van de streek. Met zijn uitgesproken, blije en bloemige etiketten. Herkenbaar van hier tot Lyon. Dat geldt vooral voor de smaak! De plezierige eigenheid van echte vin nouveau: een kist rood fruit. Dieprood, bijna paars sap. 13%. Jong maar al eigenwijs genoeg. Om met vrienden rond te schenken. Goed brood, kaasjes erbij.

En om te variëren staat er nóg een Nouveau op het schap: van Louis Galud. Uit hetzelfde dorp hartje Beaujolais, Romaneche-Thorins. En nee, dat is geen toeval.

Wijnlabel Louis Galud is eveneens van 'negociant' Georges Duboeuf, dus gewoon een andere loot aan de stam. Streepje minder prestige, iets zachter prijsje. Niks minder lekker. Voor de doordeweekse zin in primeur. En misschien wel dichter bij die boerse traditie waarmee het in de jaren '50 van de vorige eeuw allemaal begon. En wat mij betreft nooit mag eindigen.

2 Reacties

Reputatie 2
Het grote feest van vroeger is over. Geen spandoeken meer, geen nachtelijke autoritten vóór de derde donderdag in november. Geen ondrinkbare primeurs meer. Gelukkig. De hype is (wat) over, getuige de geruisloze binnenkomst van de Nouveau van Georges Duboeuf in onze AH in Krimpen aan de Lek. En ook nog enkele dagen na de bewuste donderdag in het schap gezet……

Hoe zal 2017 zijn als wijnjaar? Met de nouveau/ primeur moet je dat kunnen proeven. Indachtig de slachting die de vorst begin 2017 heeft aangericht onder de prille druiven/ bloesem aan de wijnstokken, de warme periode daarna waardoor de overgebleven druiven te snel rijpten en de dientengevolge vroege oogst vrees ik het ergste. Maar als deze Beaujolais Nouveau model staat voor alle Beaujolais/ Bourgogne dan mag het qua hectoliters wat minder worden/ zijn, dat komt de kwaliteit ten goede. Klasse deze Nouveau, wijn op het niveau van een eerste ‘proeve van bekwaamheid’ dan. Daar had ik wel € 5,99 voor over (was in de bonus, normaal € 7,99). Wel koel drinken, maar dat spreekt eigenlijk vanzelf. Toch???

Terzijde (een vraag eigenlijk): 🤔
Ik zie in onze AH nog nouveaux van Georges staan van 2016. Dat kan toch eigenlijk niet? Een primeur ontwikkelt zich toch niet meer in de fles?.

Reputatie 2
Mijn terzijde kan vervallen. Wat ik heb aangezien voor Primeur is 'gewoon' Villages 2016.
Zal volgende keer m'n (lees-)bril opzetten. 😏

Reageer